Hvorfor parfymer blir reformulert

En parfyme får navnet og populariteten fra duften den har. For den meste av tiden er det en duft du husker og noen ganger har du kanskje tenkt at duften har endret seg siden sist du brukte den?

Hvorfor bli dufter reformulert?

Dufter kan omformuleres av flere årsaker, inkludert mangel på eller høyere pris på brukte ingredienser, å måtte samsvare med nye lover, kutte kostnader for duften eller prøve å appellere til et bredere utvalg av mennesker. En reformulering er ikke alltid en dårlig ting.

Det er mange grunner til at en duft skal omformuleres og mange klassikere er allerede omformulert. Men er dette alltid en dårlig ting?

Hva er egentlig er reformulering?

Noen ganger bestemmer et selskap seg for å omformulere en duft. En duft består av flere ingredienser. Disse ingrediensene kalles noter og de kan være mange forskjellige ting. Tenk på vanilje, bergamot eller annen velduftende ingrediens.

Når et selskap bestemmer seg for å omformulere en duft, bruker selskapet andre ingredienser eller syntetiske erstatninger for disse ingrediensene. Dette påvirker ikke alltid duften, men noen ganger gjør den det. Det er kanskje derfor du har lagt merke til at parfymen er annerledes enn sist.

Den generelle mottakelsen for en omformulering kan mottas enten god eller dårlig. Noen ganger forblir duften av parfymen den samme. Men noen ganger blir duften verre. De forskjellige ingrediensene som brukes kan ha stor innflytelse på sluttproduktet. En liten forskjell i formelen kan skape en helt annen duft. Selv om duften fremdeles vil være gjenkjennelig, vil den være litt annerledes. Dette kan også gå den motsatte veien, men veldig sjeldent. Noen ganger kan duften rett og slett føles bedre etter en reformulering.

Noen ganger endres ikke parfymen ut fra hvordan den lukter, men hvordan den oppfører seg. Kanskje duften vil vare lenger, kanskje den projiserer mindre eller varer mindre enn sist du brukte parfymen. En reformulering kan ha mange forskjellige utfall. Dessverre er de uunngåelige.

Hvorfor firmaer bruker å reformulere parfymene sine

Men hvorfor skulle et firma/merke omformulere en vellykket duft? Til slutt er det mange grunner til hvorfor en duft må omformuleres. Det er uunngåelig.

For det første er et selskap et selskap. Så hvis et selskap ser et alternativ for å redusere kostnadene ved en duft, kan de velge å gjøre det. Kanskje en bestemt note blir erstattet av en annen, syntetisk opprettet note. Denne erstatningen kan være billigere mens den fremdeles oppnår den samme ønskede duften. Hvis det er tilfelle, kan selskapet bestemme seg for å omformulere duften og bruke den nye erstatningen. En annen sjelden ting som skal skje er at selskapet av en duft lager en litt mer utvannet versjon av duften. Dette kan også redusere kostnadene mens du holder opp den samme prisen og gi mer fortjeneste. Dette er vanlig å gjøre etter 2 år om parfymen har blitt populær av forbrukerne.

Dette kan også være tilfelle når kostnadene for en viss note stiger for mye. En for høy pris for en note kan føre til en omformulering. Når det skjer, kan duftmerkeene bruke en annen note som oppnår et veldig likt resultat. I dag er erstatningene veldig lik de originale notatene, men de er ikke 100% de samme.

Når et selskap legger merke til minsket lønnsomhet, kan det være på tide å gå til billigere alternativer. Kvaliteten på en duft er viktig for selskapet, men det samme er inntektene. Dette kan føre til noen dårlige avgjørelser, som ofrer duften for å spare litt penger. Det er ikke bare parfymehus som gjør dette steget, sånn er businessen, rett og slett.

En annen grunn til reformulering er mangelen på naturlige noter. Mange noter som brukes i dufter er produkter av mors natur. Disse naturlige produktene er imidlertid i stadig endring. Livet er alltid i bevegelse og utvikling og det samme er notene.

Noen forbrukervennlige grunner til en reformulering

Ikke alle grunner til en reformulering er dårlig. Det handler ikke alltid om å kutte kostnader eller gi oss mer utvannede versjoner.

Noen ganger ønsker bedriftene å modernisere duftene litt. Gjør det mer i tråd med folks behov. Dette gjelder spesielt for de virkelig gamle duftene. Dufter som har eksistert i noen få år nå. Disse duftene ble skapt med den datidens gjennomsnittlige mann eller kvinne i tankene. I den tiden har duften laget et navn for seg selv, så selskaper liker å holde det rundt. De trenger bare å oppdatere den litt for å få den til den personen som i dag er i stedet for personen for noen år tilbake. Dette er når de bestemmer seg for å omformulere duften.

Et godt eksempel er hvor populær 1 Million ble mottatt av menn/spesielt ungdom for noen år tilbake ikke bare i Norge, men i resten av verden på grunn av den ungdommelige og gode duften. Det tok ikke lang tid før denne parfymen ble reformulert etter det store salget som skjedde. 

Andre ganger kan selskapet ønske å ha en viss duftappell til et bredere publikum. Noen små justeringer i den opprinnelige formelen kan gjøre at den nye duften når en helt ny masse av mennesker.

Den siste grunnen til en reformulering er sannsynligvis den mest alvorlige. Noen ganger endres forskrifter og lover. Disse endrede lovene eller forskriftene kan forby bruk av visse ingredienser, eller påvirke duften på annen måte som gjør en reformulering nødvendig.

Til syvende og sist er en reformulering uunngåelig. Hver duft som har eksistert i lang tid, har blitt omformulert minst en gang. Med alle de forskjellige faktorene du må huske på, vil en omformulering skje med en duft, enten du vil eller ikke.

Forskjellen i duftgrupper

Dufter lages i partier. En stor mengde av en viss duft opprettes samtidig. Duften som opprettes i dette partiet, vil aldri være 100% den samme. det kan være 99,999%, men det vil alltid være litt forskjell. For det meste vil du ikke legge merke til den lille forskjellen engang.

Andre ganger kan du merke en veldig liten forskjell. Denne lette forskjellen kan ofte forveksles med en omformulering, selv om det ikke er tilfelle. Hvis du lurer på om duften din er omformulert, fordi den lukter litt annerledes, må du først sjekke batchkoden og se om det er en annen batchkode enn flasken du sammenligner den med. Du kan finne batchkoden som regel på bunn av flasken din. Vi i Fragorama har planer om å legge til batchkoden vi bruker på våre flasker slik at våre kunder har mulighet til å se på dette før de eventuelt velger å kjøpe fra oss.

Du kan sjekke batchkode informasjonen fra flasken din på denne siden.

Legg igjen en kommentar